B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä

Sähköpostimarkkinointi myynnin tukena

28/12/2023

Haluatko saada itsellesi ja yrityksellesi lisää kauppaa? Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit saavuttaa laajempia markkinoinnin tavoitteita, joten se kannattaakin ottaa osaksi myyntiprosessia.

Sähköpostimarkkinoinnin avulla voit tavoittaa suuremman määrän yleisöä nopeasti ja tehokkaasti. Sähköpostimarkkinointi ei kuitenkaan toimi yksinään, mutta se kannattaa kuitenkin ottaa osaksi myyntiä tehokkaana työkaluna.

Lue lisää siitä, miten sähköpostimarkkinointi auttaa sinua myynnin kehittämisessä.

Mitä on sähköpostimarkkinointi?

Sähköpostimarkkinointi tarkoittaa sähköpostitse tehtävää markkinointia, usein erittäin suurille vastaanottajalistoille. Sähköpostimarkkinointia voidaan hyödyntää esimerkiksi verkkokaupan asiakkaille, uutiskirjeen tilaajille tai valitsemallesi kohderyhmälle suurissa lukumäärissä.

Moni yritys tekee tänä päivänä sähköpostimarkkinointia ja saatatkin huomata uuden viestin päivittäin omassa sähköpostissasi. Sähköpostilistalle voi päätyä esimerkiksi hankkiessasi jäsenyyttä vaatekauppaan tai hankkimalla uuden liittymän puhelimeen.

Sähköpostimarkkinointi on tärkeä työkalu b2b-myynnissä, sillä sähköpostien lähettäminen, varsinkin automaation avulla, on kustannustehokasta ja se vie pienen määrän resursseja.

Sähköpostimarkkinointi osana markkinoinnin kehittämistä

Miten tehdä hyvää sähköpostimarkkinointia?

Kun haluat onnistua sähköpostimarkkinoinnissa, älä aloita sitä liian nopeasti tai ilman suunnittelua. Sinun kannattaa testata erilaisia viestejä, kohderyhmiä, kellonaikoja, otsikoita sekä monia muita erilaisia elementtejä sähköpostien lähettämisessä.

Olennaista on miettiä, miten pystyt tuomaan lukijalle lisäarvoa viestien avulla. Tee siis aina testauksia erilaisista viesteistä ennen suuren määrän lähettämistä. Saat huomattavasti enemmän irti sähköpostimarkkinoinnista, kun koko sähköpostilista ei mene hukkaan huolimattomasti tehdyn viestin takia tai kokeillessasi viestin toimivuutta.

Aseta tavoitteet

Sähköpostilistan hankkiminen, työkalu viestien lähettämiseen sekä työntekijän työaika eivät ole ilmaista. Huomioi siis aina tavoitteiden asettaminen, ennen kuin lähdet toteuttamaan sähköpostimarkkinointia. Aseta tavoitteet, jotta saat tietoa siitä, kuinka arvokasta sähköpostimarkkinoinnin toteuttaminen on.

Jos huomaat menettäväsi vain rahaa, teet luultavasti jotain väärin, eikä samalla tavalla jatkaminen ole kannattavaa.

Valitse oikea työkalu viestien lähettämiseen

Sähköpostimarkkinointia voidaan toteuttaa useiden eri työkalujen avulla, mutta tavallisesta sähköpostilaatikosta viestejä ei kannata lähettää.

Tavallista sähköpostilaatikkoa ei ole suunniteltu lähetettäväksi suuria määriä viestejä, joten se ei sisällä parhaita ominaisuuksia sähköpostimarkkinointiin. Käytä siis sähköpostimarkkinointiin tarkoitettuja työkaluja, kuten ActiveCampaign tai Mailchimp.

Tehokas sähköpostimarkkinointi sisältää esimerkiksi kohdennetun viestin.

Kohdenna viestit

Sinun tulee ymmärtää, miten sähköpostilistat on rakennettu ja ottaa huomioon, kuka listalle on päässyt. Sähköpostilistan sisältö on melkein yhtä tärkeää, kuin itse sähköpostin sisältö.

Kun vastaanottajat on tunnistettu, on heille lähtevä sähköposti helpompaa personoida oikein. Kun listan vastaanottajat voivat samaistua lähetettyyn sähköpostiin, saat parempia tuloksia kampanjallesi.

Suunnittele aikataulu hyvin

Sähköpostimarkkinoinnin onnistumisen takia on tärkeää määritellä, kuinka pitkä kampanjan aika on ja miten usein sekä mihin aikaan haluat viestien lähtevän.

Jos et ole lähettänyt aiemmin sähköposteja sähköpostilistan avulla, aloita kokeilemalla viestien lähettämistä, kaikille listalla oleville henkilöille eri aikoina. Näin pystyt selvittämään, mikä kellonaika tai viikonpäivä on paras kampanjallesi. Voit tämän jälkeen lähettää loput viestit juuri oikeaan aikaan.

Sisällytä oikeat toimintakehotteet sähköpostiin

Sähköpostimarkkinoinnin taustalla on jokin toimenpide, jonka haluat asiakkaidesi suorittavan. Oli se sitten verkkosivuille meneminen, ajan varaaminen tai tuotteen ostaminen. Kaikissa tapauksissa toimintakehotteen rakentaminen on kaiken keskiössä.

Yksinkertainen tapa luoda selkeä toimintakehote, on sisällyttää sähköpostiviestiin esimerkiksi nappi tai linkki, jota haluat käyttäjien klikkaavan.

Sähköpostilistoja luodessasi, huomioi erityisesti sähköpostin otsikko.

Sähköpostin otsikko on tärkein

Sähköpostimarkkinointi alkaa aina otsikosta. Asiakkaitasi pommitetaan jo ennestään useilla sähköposteilla päivittäin ja viestit avataan usein otsikon tai lähettäjän perusteella.

Pyri siis luomaan mielikuvaa tai herättämään kiinnostusta otsikon avulla. Kun saat asiakkaasi kiinnostumaan otsikon kautta, on suurempi todennäköisyys, että käyttäjä avaa viestisi.

Personoi sähköpostit ja tee viestistäsi ytimekäs

Mitä enemmän sinulla on tietoa vastaanottajista, sitä helpompaa personointi on. Tutkimusten mukaan sähköpostiin ei kuitenkaan kannata sisällyttää liikaa personointia, sillä se voi tuoda jopa negatiivisia tuloksia. Viestin alussa voidaan esimerkiksi käyttää vastaanottajan etunimeä tai jotakin muuta yksittäistä tietoa, jonka avulla saadaan viesti tuntumaan henkilökohtaiselta.

Lyhyt ja ytimekäs viesti on helppo lukea ja sisäistää. Kiireisellä yrittäjällä ei esimerkiksi ole aikaa lukea pitkää tekstiä, vaan hänen on pystyttävä lukemaan sisällön pääkohdat nopeasti. Pidä siis viestisi ytimekkäänä, jos haluat saada hyviä tuloksia.

Seuraa tuloksia

Tutki, miten sähköpostimarkkinointi menestyy ja mieti tarkkaan, mitä kannattaa tehdä seuraavaksi. Jos tulokset ovat erinomaisia, laajenna kampanjan suuruutta ja lähetä viestit isolle vastaanottajalistalle. Mikäli kukaan ei ole monista viesteistäsi huolimatta avannut viestejä, keksi toimivampi tai herättelevämpi otsikko, ennen suuren viestimäärän lähettämistä.

Sähköpostin kautta voidaan myydä yrityksen tuotteita ja tehostaa markkinointiin käytettäyjä resursseja.

Sähköpostimarkkinointi voi olla muutakin, kuin sähköposti

Sähköpostimarkkinointi voi olla muutakin, kuin pelkkä automaattinen sähköpostien lähettämisen ketju. Moni työkalu mahdollistaa sähköpostien avaamisen sekä linkkien klikkaamisen seurannan.

Työkalun avulla voit seurata vastaanottajiasi, kuka on klikannut eniten linkkejä tai kenties jakanut viestiäsi eteenpäin. Voit tämän jälkeen lähteä soittamaan kiinnostavimmille henkilöille suoraan tämän tiedon perusteella. Jos henkilö on esimerkiksi avannut viestisi viisi kertaa, on hän todennäköisesti kiinnostunut kertomistasi tuotteista tai palveluista.

Sähköpostimarkkinointi voi viedä myös verkkosivuilla olevalle kampanjasivulle. Kampanjasivulla oleville henkilöille on mahdollista lähettää, esimerkiksi Googlen kumppaniverkostoissa näkyviä mainoksia ja pääset tehokkaasti hyödyntämään kampanjaan käytettyjä euroja.

Sähköpostin avannut, linkkiä klikannut ja yhden minuutin verkkosivuillasi vieraillut henkilö on kuitenkin potentiaalisempi asiakas, kuin täysin tuntematon henkilö verkossa. Pohdi siis haluamiasi toimenpiteitä, jotka auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi ja saat näin parempia tuloksia sähköpostimarkkinoinnin saralla.