B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä
B2B-myynti
Myy enemmän ja Paremmin
Enemmän B2B-myynnistä

LinkedIn-profiili myynnin tukena

1/12/2023
5 minuuttia

LinkedIn-profiili voi olla erittäin tehokas työkalu myynnin tukemisessa monella eri tavalla. Kaikki eivät kuitenkaan ole vielä hyödyntäneet sen täyttä potentiaalia. Henkilöbrändin kehittäminen, potentiaalisten asiakkaiden löytäminen sekä keskustelu oikean kohderyhmän kanssa, ovat vain muutamia hyötyjä LinkedIn-profiilin käyttämisestä.

Lue lisää LinkedIn-profiilin hyödyntämisestä myynnissä!

LinkedIn-profiili - Mikä se on?

LinkedIn on sosiaalisen median alusta. Se toimii ammattilaisten käyntikorttina (CV eli curriculum vitae), sosiaalisen median kanavana, työnhaussa, myynnissä tai tiedonhaussa. LinkedIn on suunniteltu ammattilaisten käyttöön ja esimerkiksi profiilista et löydä kuvasyötettä, vaan henkilön tärkeät ammattiosaamiseen liittyvät tiedot.

LinkedIn-profiilin tarkoituksena on näyttää muille ihmisille helposti, minkälaista arvoa pystyisit heille tuottamaan sekä minkälainen työhistoriasi on. Pääset korostamaan omaa osaamistasi ja voit kertoa tärkeimmistä asioista profiilin lisätiedoissa.

Oman profiilin kehittäminen kannattaa, koska asiakkaasi saattavat olla henkilöitä, jotka käyttävät LinkedIniä. Potentiaaliset asiakkaat voivat siis tutustua LinkedIn profiiliisi ja tehdä sen jälkeen päätöksen, ostavatko he myymiäsi palveluita.

LinkedIniä ei voi käyttää ilman profiilia

LinkedIn profiili on pakollinen, mikäli haluat käyttää alustaa. Profiilin tiedot kannattaa pitää ajan tasalla ja omaa LinkedIn profiilia kannattaa päivittää mahdollisimman hyvin, jotta profiilisi kertoo ajantasaisesti omasta osaamisestasi.

LinkedInin maksullisessa versiossa pääset etsimään uusia mahdollisia asiakkaita, esimerkiksi yrityksen koon tai tittelin avulla. Pääset suoraan kontaktoimaan henkilöitä yksityisviestien avulla. Muut voivat tietenkin tehdä saman sinulle, joten kannattaa kehittää myös omaa LinkedIn profiilia, mikäli haluaa tulla löydetyksi.

Linkedin profiilin avulla voit myös lisätä yrityksesi myyntiä.

Miksi LinkedIn profiiliin kannattaa panostaa?

Kuten kaikkien muidenkin sosiaalisen median alustat, LinkedIn käyttäminen on ilmaista. Saat siitä toimivan väylän kertoa osaamisestasi ja kun profiili on kunnossa, sinun tarvitsee ainoastaan saada ihmiset lukemaan tietoa itsestäsi myynnin edistämiseksi.

Moni myyjä ei ole panostanut omaan profiiliinsa, joten sinulla on hyvä mahdollisuus päästä erottautumaan profiilisi kautta. Kun tulet helposti löydetyksi LinkedInistä, voivat potentiaaliset asiakkaat ottaa sinuun yhteyttä jopa ilman, että olet itse ottanut yhteyttä heihin.

Ne henkilöt, jotka ovat valveutuneita LinkedInin käyttäjiä, voivat nähdä profiilin puutteet jopa huonona asiana. Myymäsi tuotteet voivat siten vaikuttaa jopa huonolta, pelkästään oman profiilin puutteiden vuoksi.

Löydetyksi tuleminen

Profiilissasi olevat tiedot voivat auttaa potentiaalisia ostajia löytämään sinut. Kun käytät oikeita avainsanoja sekä alalla tunnettuja termejä, voi se auttaa löydetyksi tulemisessa.

Paras sekä kustannustehokkain tapa myyjälle on tietenkin saada kauppaa siten, että asiakas on sinuun ensin yhteydessä. Silloin tarve on oikea ja myynti on jo suurimmaksi osaksi lyöty lukkoon etukäteen.

Saat enemmän irti aktiivisuudestasi

Mikäli päätät käyttää (ja sinun kannattaakin) aikaasi LinkedIniin, saat siitä enemmän irti hyvän profiilin kautta. LinkedInissä voi osallistua keskusteluun hyvin matalalla kynnyksellä ja mikäli ihmiset etsivät profiilistasi lisätietoa, niin silloin hyvän profiilin hyödyt ovat korkeimmillaan.

Aktiivisuus tai hyvä profiili ei itsekseen riitä LinkedInissä menestymiseen, vaan molempia tulee käyttää hyvässä suhteessa. Hyvän profiilin luominen on kuitenkin monille helpompi tapa aloittaa LinkedInin käyttö, kuin aktiivinen sisällön tuottaminen.

Saat verkostoitumispyyntöjä

Ihmiset haluavat verkostoitua LinkedInissä ja mitä huolellisemmin osaat kertoa omasta osaamisestasi sekä vakuutat muut käyttäjät, sitä paremmin voit kasvattaa verkostoasi.

Suurella verkostolla on merkitys, koska silloin saat sisällöllesi enemmän lukijakuntaa ja pääset tavoittamaan potentiaalisia asiakkaitasi paremmin laajemman verkoston avulla.

Lisää myyntiä Linkedin avulla - profiili toimii tehokkaasti myynnin kanavana

Käytät aikaasi tehokkaasti myynnissä

LinkedIn profiilisi avulla voit lisätä myyntiäsi helpommalla tavalla. Oli sitten tavoitteesi käydä aktiivista keskustelua alan ammattilaisten kanssa tai saada ihmiset kylmäsoiton jälkeen tutkimaan profiiliasi, on LinkedIn tehokas väylä.

Myynnissä pohditaan usein, miten aikaa käytetään tehokkaasti. Yksittäinen postaus päivässä voi nostaa profiilin näkyvyyttä pitkässä juoksussa merkittävästi ja saat sitä kautta tavoitettua tehokkaasti myös uusia asiakkaita.

Asiakas voi tutustua sinuun sitä kautta

LinkedInissä kannattaa muistaa aina, että mikäli vierailet toisen profiilissa, saa hän siitä ilmoituksen. Potentiaalinen asiakas voi siis sitä kautta käydä katsomassa profiilisi ja päätellä sen avulla, että laitoit hänelle esimerkiksi sähköpostia muutama päivä sitten.

LinkedIn voi auttaa muistuttamaan asiakastasi pelkän vierailun avulla ja auttaa sinua myös myynnissä. Varsinkin kiireiset ihmiset voivat saada lukuisia soittoja tai sähköposteja päivittäin, mutta moni myyjä ei käy tutustumassa heidän LinkedIn-profiiliinsa. Pääset siis tätä kautta paremmin asiakkaan mieleen.

Myös rekrytoijat näkevät Linkedin profiilisi.

LinkedIn profiilin hyödyt yritykselle

Kehota kaikkia yrityksen työntekijöitä pitämään selkeästi yrityksen tiedot esillä omassa profiilissaan eli merkitsemään esimerkiksi, että työskentelee kyseisessä yrityksessä. Se auttaa potentiaalisia asiakkaita tunnistamaan yrityksesi eri profiileissa.

Lisää profiiliisi myös hyvä kansikuva, henkilökuva sekä muut tiedot samankaltaisiksi, kuin muilla yrityksesi työntekijöillä. Näin pidätte yhdessä yhtenäistä linjaa ja asiakas tietää, mistä yrityksestä on kyse.

Varmista myös, että profiilin otsikko eli headline, tiedot ja vaikkapa suoritetut kurssit löytyvät profiilistasi. Näin yritykseltäsi on helpompaa tilata töitä, eikä ostajan tarvitse pohtia, minkälaista osaamista yrityksestänne löytyy.