Kuinka paljon B2B-myyjä saa palkkaa? Vastaus tähän kysymykseen ei ole niin yksinkertainen kuin miltä se saattaa vaikuttaa. Myyntityö on yksi eniten provisiopainottuneista työtehtävistä, mikä tarkoittaa, että palkka vaihtelee huomattavasti henkilöstä ja yrityksestä toiseen.
Yleisesti ottaen B2B-myyjät ansaitsevat kuitenkin yleensä melko hyvin. Seuraavassa tarkastellaan tarkemmin, mitä voit odottaa palkan ja provisiopalkan suhteen B2B-myynnin ammattilaisena.
Suomessa B2B-myyjän peruspalkka liikkuu kokemusvuosista riippuen aina 2 000 ja 4 000 euron välissä. Palkkavertailu.fi -palvelun mukaan B2B-myyjän keskipalkka on tarkalleen ottaen 2858 euroa. Palkkahaitari on suuri, mutta jos vedetään mutkia suoriksi, uran alkuvaiheessa voi odottaa tuota parin tonnin peruspalkkaa. Kokemusvuosien ja tuloksentekokyvyn kertyessä palkka nousee pikkuhiljaa vuosikorotuksien, yrityksen tilanteen ja oman neuvottelukyvyn myötä.
Peruspalkka maksetaan työntekijän tilille kuin "manulle illallinen", vaikka varsinaisia tuloksia ei tulisi lainkaan. Joskus toisaalta palkka voi olla 100% komissiopohjainen ja tämä voi olla joskus jopa itse myyjän kannalta parempi diili. Yrityksen ei tarvitse maksaa turhasta työstä vaan tuloksista, joten voitonjako onnistumisistakin voi olla suurempi.
Palkkaan vaikuttaa myytävä tuote ja ja siihen liittyvät luvut. Jos tuotteen myyntihinta on korkea, esimerkiksi 50 000 euroa, voit saada kaupasta osuuden tietyn prosentin mukaan. Jos oletetaan, että provisio kokonaismyyntihinnasta on 3%, provisio tästä kaupasta olisi 1 500 euroa.
Edellisen laskukaavan mukainen provisio on keskiverto B2B-myyjän 3 000 peruspalkan päälle muhkea provisio, jonka myötä kuukausipalkka olisi 4 500 euroa. Näin ollen, yksi tällainen kauppa per kuukausi pitäisi B2B myyjän leivässä 56 250 eurolla, vuosittaiset lomarahat mukaanlukien.
Suomessa on satoja tuhansia yrityksiä ja sen myötä erilaisia liiketoimintamalleja ja provisio tai palkkiomallejakin on varmasti useita tuhansia.
Joissakin yrityksissä provisio lasketaan suoraan myyntihinnasta prosenttina, kuten edellisessä esimerkissä. Joissain laskukaava voi olla suoraan kiinteä provisio per tuote, prosenttiosuus tuotteen myyntikateesta ja vaikkapa SaaS myynnissä jatkuva provisio itse hankittujen asiakkuuksien laskutuksesta.
Palkkiomalleja on monia ja luonnollisesti se on rakennettu lähtökohtaisesti yrityksen edun mukaan siten, että se on tarpeeksi motivoiva myyjälle. Ei ole kuitenkaan harvinaista, että B2B-myyjät ansaitsevat provisioita, jotka ovat yhtä suuria tai jopa suurempia kuin heidän peruspalkkansa. Hyvä myyjä on aina palkkansa ansainnut.
Joissakin tapauksissa voit jopa neuvotella korkeammasta palkkioprosentista, jos voit todistaa, että olet erittäin suorituskykyinen. Paras tapa tehdä tämä on hankkia uusia asiakkaita ja saavuttaa tai ylittää myyntitavoitteet. Jos pystyt osoittamaan, että tuot johdonmukaisesti tulokset, sinulla on vahvat mahdollisuudet neuvotella korkeammasta palkkioprosentista.
B2B myyntiuralla eteneminen ja esimiestehtävät voivat vaikuttaa palkkaukseen tuloksentekokyvyn lisäksi. Mikäli etenet myyjän roolista myyntipäälliköksi tai myyntijohtajaksi, voit saada korkeampaa peruspalkkaa vastuun kasvaessa. Korkeamman peruspalkan sijaan voit saada osuuden liiketoimintasi kehittymisestä ja alaistesi suoriutumisesta palkkiosopimuksesi mukaisesti.
Kuten näet, B2B-myyjillä on mahdollisuus ansaita erittäin hyvät tulot. Jos olet perus hyvä myyjä, voit ansaita jopa yli 60 000 euroa vuodessa. Toki jos olet huippumyyjä, voit odottaa vieläkin muhkeampaa tiliä. Esimerkiksi Kim Väisäsen Huippumyyjät-kirjassa listataan useita eri myyjiä, joiden palkka on maagisen sadan tonnin paremmalla puolella. Sillä rahalla pääsee jo kuuluisalle kateuslistalle, jossa tutkitaan
Yleisesti ottaen B2B-myyjät ansaitsevat kuitenkin yleensä kohtuullisesti, varsinkin kun otetaan huomioon peruspalkan lisäksi myös provisiot. Jos etsit uraa, joka tarjoaa hyvän palkan ja mahdollisuuden ansaita enemmän palkkioiden avulla, B2B-myynti on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen. Tai jos nykyisenä myyjänä palkkasi on jotakin muuta kuin tässä artikkelissa, kannattaa keskustella asiasta uudelleen pomon kanssa tai etsiä uusia tuulia.