Huippumyyjäksi voi kasvaa tai kehittyä. Nykypäivänä huippumyyjä hallitsee kaikki kanavat internetissä ja hyödyntää omaa henkilöbrändiään myynnin edistämiseksi.
Olet varmaan nähnyt paljon sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa hehkutusta onnistuneista kaupoista tai jotain muuta vastaavaa. Se on myös oma tapa edistää myyntiä.
Lue lisää huippumyyjän ominaisuuksista ja pohdi miten sinä voisit olla yhä parempi myyjä!
Ominaisuus, mitä jokainen työnantaja rakastaa. Tavoitteellinen myynti on tärkeää ja tavoitteiden omatoiminen kehittäminen ohjaa sinua huippumyyjäksi. Aseta itsellesi korkeampia tavoitteita kuin mitä voit hoitaa ja käy läpi jälkikäteen miksi et onnistunut. Hyvä myyjä osaa analysoida omaa tekemistään kriittisesti ja kehittää toimintaansa paremmaksi.
Jotta myyjä voi hoitaa työnsä hyvin, tulee tuote tuntea läpikotaisin. Miksi tuote on parempi tai tuo enemmän arvoa kuin kilpailijan tuote. Mitkä argumentit asiakas voi laukoa sinulle ja osaat vastata niihin. Miten osaat antaa palautetta työnantajallesi, jos huomaat epäkohtia myynnin edistyessä tuotteesta. Hyvä myyjä osaa tuotteen kuin omat taskunsa.
Huippumyyjä saa usein uusia ideoita ja vie niitä eteenpäin. Ei passivoidu vaan jatkaa eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta. Myyjän tehtävänä on olla aktiivinen ja edistää myyntiä oma-aloitteisesti. Ei asiakkaat juokse ostamaan tavaroita luotasi, vaan sinun tulee käyttää kaikki energiasi asiakkaiden kontaktointiin ja myynnin edistämiseen.
Asiakkaan kuunteleminen on tärkeää. Osoita kuuntelevasi asiakasta esimerkiksi nyökkäilemällä tai tekemällä eleitä ja kertaa keskustelun päätteeksi mitä ymmärsit asiakkaan tarkoittavan. Kirjaa asiat muistiin ja hyödynnä niitä jatkotoimenpiteissä. Hyvä myyjä osaa tehdä luottamusta asiakkaan välille ja osoittaa olevansa oikeasti kiinnostunut auttamaan asiakasta ratkaisemaan ongelmansa.
Sinnikkyys palkitsee ja vaikka asiakas sanoo kieltävän vastauksen, voit aina heittää vastapallona edullisemman tai erilaisen tarjouksen. Liian painostava ei tietenkään saa olla, mutta usein kaupan tekemisen esteenä on laiskuus. Ota muutaman kuukauden päästä asiakkaan kanssa uusi puhelinsoitto ja katso miten asenne on muuttunut.
Asiakkaan ei tarvitse aina tehdä heti päätöstä, mutta huippumyyjän tunnistaa siitä, että osataan vaatia päätöksen tekemistä. Käytät turhaa aikaa asiakkaan kanssa, minä aikana voisit myydä enemmän uusille asiakkaille.
Kysy asiakkaalta miten edetään ja yritä saada kyllä tai ei-vastaus. Ei vastauksen kanssa pitää kysyä myös syy kohteliaasti ja pitää huoli ettei samoja virheitä toisteta uudestaan ja se ei saa olla kaupan esteenä vastaisuudessa.
Hyvin menestyvän huippumyyjän asenne on kohdillaan ja oppii uutta jatkuvasti. Jokainen myynnin kohtaama asiakas opettaa uutta ja mitä enemmän myy, sitä enemmän oppii lisää minkä tahansa yrityksen toiminnasta.
Huippumyyjät etsivät jatkuvasti uutta tietoa ja pysyvät ajan tasalla uusista kehityksistä. Asiakkaita voidaan hyödyntää jatkuvasti myyntitilanteessa oman kehityksen eteen.
Huippumyyjä pitää huolen sopimistaan asioista ja kunnioittaa asiakkaita olemalla huolellinen toimissaan. Tapaamiset hoidetaan ajallaan, tekstit ovat kunnossa ja vastataan nopeasti asiakkaan kysymiin kysymyksiin.
Yrityksen tiedot voidaan omaksua jo ennen tapaamista huolellisesti ja myyjää ei silloin yllätetä uusilla kysymyksillä. Huolellisuus voi myös ohjata myyjän omaa ajankäyttöä ja myyjän työstä saa enemmän irti seuraamalla omia tavoitteitaan sekä aikataulua.
Ulkoinen olemus voi olla myös hyvin tärkeä kaupan edistämisen keino. Myyntityössä jaksaa pidempään ja pää pysyy skarppina, jos pidät kehostasi huolta. Nuku hyvin, älä ylikuormita itseäsi, nauti elämästä ja urheile säännöllisesti sekä syö hyvin.
Työ on vain osa elämääsi, ei koko elämäsi. Asiakkaat arvostavat myös hyvinvoivan myyjän ominaisuuksia, koska jos näyttää hyvältä, oletetaan silloin myös osaamisen olevan korkeammalla tasolla.
Myyntityössä vaaditaan myös tiimien välisiä ominaisuuksia eikä pelkästään yksin pärjää juuri ollenkaan. Myyjän täytyy antaa tilaa myös työntekijöiden antamille kehitysideoille, jotta voisi itse kehittyä paremmaksi.
Jos huomaat ettei kemiat kohtaa tapaamisen jälkeen, voit antaa kollegalle mahdollisuuden tehdä asiakkaalle uudenlainen kohtaaminen. Myydä voi kuka tahansa, mutta joskus asiakas ei pidä hiustenväristäsi ja haluaa eri näköisen myyjän, silloin ei kannata edes yrittää vaan heittää pallo kollegalle. Aina ei voi mitään.
Huippumyyjät tunnistaa yleensä siitä, että he voivat hyvin, ymmärtävät mitä asiakas tarvitsee, kyselevät paljon, positiivinen asenne ja oman ajan sekä tavoitteiden seuraaminen.
Vaikka myyjän tekeminen on paljon vaativampaa kuin moni muu työ, niin siinä voi myös kehittyä paremmaksi. Oman tekemisen kautta pystyy kuitenkin tutkimaan miten voisi kehittyä paremmaksi ja joskus tulla jopa huippumyyjäksi!
Ennen kaikkea olet kuitenkin ratkaisemassa asiakkaan ongelmaa, älä puhu pelkistä ominaisuuksista ja jätä hinta viimeiseksi. Asiakkaan asenne on jo kohdillaan ja sitten vain myy tuote lopuksi. Kohti onnistumisia ja hyvät myyjät jatkavat kehittymistä!